IMPORTANT
Cine poate solicita servicii de evaluare psihologică pentru copii?
Este foarte important să ştii că numai părinţii sau tutorii legali ai copilului minor pot solicita o evaluare psihologică.
În cazul absenţei lor este nevoie de acordul scris al acestora şi împuternicirea persoanei însoţitoare.
Rezultatele evaluării psihologice sunt confidenţiale şi vor fi puse la dispoziţia unei terţe părţi numai la solicitarea sau cu acordul scris al părinţilor.
Cine poate oferi servicii de evaluare psihologică pentru minori?
Sunt necesare câteva condiţii pentru ca un psiholog să aibă dreptul legal de a oferi servicii de evaluare psihologică pentru copii:
- Să fie acreditat de Colegiul Psihologilor din România şi să deţină un atestat de liberă practică valabil (poţi verifica îndeplinirea acestor condiţii în Registrul Unic al Psihologilor de pe copsi.ro);
- Să fi urmat cursuri de formare profesionaă în metode de evaluare, consiliere, intervenţie sau psihoterapie specifice pentru copii şi familie;
- Să deţină licenţe de utilizare a probelor de evaluare psihologică utilizate (chestionare, teste etc.)
Mai este important de ştiut că într-o evaluare psihologică este obligatoriu să fie folosite minim două probe (teste psihologice valide, recunoscute). În cazul probelor standardizate, este obligatoriu ca psihologul să deţinăb licenţe de utilizare de la un furnizor acreditat.
Corectitudinea unei evaluări depinde de validitatea şi credibilitatea instrumentelor folosite. Interpretarea rezultatelor este relevant numai pentru scopul solicitat şi nu poate fi generalizată pentru alte scopuri sau situaţii.
Ce tip de informaţii vă vor fi solicitate?
În procesul de evaluare psihologică se folosesc informaţii utile din surse multiple şi contexte diverse (obţinute prin intermediul şi cu acordul părinţilor):
- Intervievarea părinţilor (interviu de anamneză, chestionare standardizate);
- Observarea directă a comportamentului copilului;
- Analiza unor material personale ale copilului (desene, picture, modelaje, caietul de teme şi alte documente şcolare etc.);
- Aplicarea instrumentelor psihometrice (scale de evaluare, teste, chestionare standardizate etc.);
- Solicitarea de informaţii de la alte personae relevante (ex: educatoare, învăţătoare, profesori) prin intermediul unor chestionare standardizate.
Toate aceste informaţii sunt extrem de utile în formularea corectă a ipotezelor diagnostic şi construirea programelor de intervenţie personalizate.
Ce trebuie să conţină un Raport de evaluare psihologică?
Raportul de evaluare psihologică trebuie să menţioneze care este scopul solicitării, cine face solicitarea, descrierea istoricului de dezvoltare şi a problemei curente, probele utilizate şi rezultatele cantitative sau calitative ale acestora, interpretarea rezultatelor, concluzii şi recomandări. De asemenea, raportul trebuie să menţioneze numărul de şedinţe care au fost necesare precum şi dacă evaluarea s-a făcut sau nu în prezenţa unuia sau ambilor părinţi/tutori legali, dar şi scopul exclusive sau limitele utilizării raportului în funcţie de scopul evaluării şi de tipul probelor utilizate, Raportul are o valabilitate limitată (de obicei 60 yile, însă anumite rezultate pot fi valabile 6 luni).
Care sunt drepturile şi obligaţiile părţilor (beneficiarul şi furnizorul de servicii psihologice)?
Beneficiarul serviciilor psihologice are următoarele drepturi şi obligaţii:
- Să fie informat cu privire la condiţiile prestării serviciilor psihologice;
- Să achite integral preţul serviciilor psihologice agreate cu furnizorul acestora, indiferent de rezultatul acestora, prin orice modalitate de plată acceptată de către furnizorul serviciului psihologic, la termenul precizat de către acesta;
- Să respecte indicaţiile furnizorului serviciului psihologic şi să aibă un comportament civilizat pe toată perioada prestării serviciilor psihologice;
- Să-şi asume în totalitate declaraţia privind consimţământul informat.
Furnizorul serviciilor psihologice are următoarele drepturi şi obligaţii:
- Să i se achite integral preţul serviciilor psihologice agreat cu beneficiarul acestora;
- Să intreprindă toate acţiunile pe care le consider necesare în realizarea scopului potrivit stabilit cu beneficiarul;
- Să nu fie constrâns în niciun fel cu privire la modalitatea exercitării profesiei;
- Să respecte confidenţialitatea actului psihologic şi al rezultatului acestuia, precum şi secretul profesional, potrivir art. 46- 48 din Normele metodologice de aplicare a Legii 213/2004 aprobate prin HG nr. 788/2005;
- Să elibereze beneficiarului în cel mai scurt timp posibil, rezultatul serviciilor psihologice fără a afecta calitatea acestora.
Ce este consimţământul informat?
Părintele sau tutorele legal al minorului pentru care se solicit servicii psihologice trebuie să fie informat despre scopurile, durata, procedurile utilizate, riscurile, beneficiile, limitele confidenţialităţii serviciilor psihologice, precum şi despre dreptul de a se retrage oricând de la participarea serviciilor psihologice. De asemenea, trebuie să cunoască faptul că rezultatul nu poate fi utilizat decât în scopul agreat la începutul evaluării.
În cazul în care rezultatul serviciilor psihologice trebuie adus la cunoştinţa unei terţe părţi (ex:medici, cadre didactice) direct de către psiholog, părintele sau tutorele legal trebuie să solicite expres acest lucru şi să îşi dea acordul scris, cu nominalizarea terţei părţi (nume persoană, calitate, instituţie şi scopul exclusive al utilizării raportului).
Despre legislaţia care reglementeză profesia de psiholog citiţi mai multe pe www.copsi.ro